Panasz esetén

A vásárló a panaszügyintézési űrlapot kitöltheti:

Panaszbejelentő űrlap

------

vagy panaszt nyújthat be írásban, akár emailben az info@aurumpro.cz címre, akár a Eladó székhelyére küldött levél formájában:

VMJ PRO, s.r.o.
AURUMPRO
Litoměřická 879/1
190 00 Prague 9

1. BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK

Jelen Panaszügyintézési Szabályzat a vásárlási szerződés keretében történt áruk megvásárlására vonatkozik. A Panaszügyintézési Szabályzat részletesebben meghatározza az Eladó és a Vásárló jogait és kötelezettségeit, aki lehet természetes vagy jogi személy, azaz vállalkozó vagy fogyasztó, ahogyan azt jelen ÁSZF 1. §-a meghatározza. A jótállás a Panaszügyintézési Szabályzat alapján azokra az árukra vonatkozik, amelyeket vásárlási szerződés alapján vásároltak meg, és amelyekre a jótállási időszakon belül panasz érkezett.

2. VITÁK A VÁSÁRLÁSI SZERZŐDÉSSEL KAPCSOLATBAN

a. Fogyasztói vásárló

A fogyasztói vásárló igényeit különösen a Polgári Törvénykönyv rendelkezései szabályozzák. Ha a vásárló a termék átvételét követően (átvétel alatt azt kell érteni, amikor a vásárló a terméket átveszi az eladó üzletében, vagy amikor a vásárló átveszi a terméket a szállítótól) a fogyasztói vásárló a termékben kárt, a szállítólevél, számla (adózási bizonylat) és a ténylegesen átadott áru közötti eltérést vagy a szállítólevélben vagy számlán szereplő áru leírása és a ténylegesen átadott áru közötti eltérést (különös figyelemmel az áru minőségére, mennyiségére vagy hibátlanságára) észleli, vagy ha a szállítólevél vagy számla nem lett megfelelően kitöltve és nem került mellékelésre a szállítmányhoz, akkor azt javasoljuk, hogy a vásárló haladéktalanul, kétséget kizáró módon lépjen kapcsolatba az eladóval a hiba orvoslása érdekében. Fogyasztói vásárló esetén minden olyan eltérés, amely a vásárlási szerződéshez képest a termék átvételét követő 6 hónapon belül jelentkezik, úgy tekintendő, mintha az átvételkor is fennállt volna, kivéve, ha ez ellentétes a termék természetével, vagy ha máshogyan nem bizonyított. Ha a termék nem felel meg a vásárlási szerződésnek a fogyasztói vásárló átvételét követően, a fogyasztói vásárló jogosult arra, hogy az eladó ingyenesen és haladéktalanul a terméket a vásárlási szerződésnek megfelelően hozza, vagy a termék cseréjével, vagy javításával, ahogy a vásárló kéri; ha ez nem lehetséges, a vásárló ésszerű árkedvezményt kérhet a termék árából, vagy elállhat a szerződéstől. Ha a fogyasztói vásárló tudomására jutott a vásárlási szerződéshez képesti nem megfelelőség az átvétel pillanatában, és ezt a vásárló fenntartás nélkül átvette, vagy ha a fogyasztói vásárló maga okozta a vásárlási szerződéshez képesti nem megfelelőséget, akkor nem jogosult arra, hogy a terméket ingyenesen a vásárlási szerződésnek megfelelően hozza.

b. Vásárló vállalkozó

A vállalkozó vásárlónak haladéktalanul ellenőriznie kell az árut a kárveszély átszállásának időpontját követően. Ha a vásárló nem végzi el az áruk átvételét követően az ellenőrzést, vagy nem intézkedik azok ellenőrzéséről a kárveszély átszállásának időpontjában, akkor kizárólag az ellenőrzés során felfedezett hibákra jogosult igényt érvényesíteni, amennyiben bizonyítja, hogy ezek a hibák már a kárveszély átszállásának időpontjában is fennálltak.

Az eladó felelős az áru hibájáért azon a ponton, amikor a kárveszély átszáll a vásárlóra, még akkor is, ha a hiba később válik észrevehetővé. Az eladó akkor is felelős minden olyan hibáért, amely a kárveszély átszállása után keletkezik, ha az a kötelezettségei megszegésének következményeként alakult ki. Ha a vásárló vállalkozás és kárt észlel az áruban, illetve eltérést tapasztal a szállítólevél, adózási bizonylat vagy számla, és a ténylegesen leszállított áru között (különös tekintettel a mennyiségre, minőségre és kialakításra), akkor köteles haladéktalanul értesíteni az eladót a tényről.

3. MINŐSÉGI GARANCIA ÉS FELELŐSSÉG AZ ELADOTT ÁRUK HIBÁIÉRT (JÓTÁLLÁS)

A jótállási időszak a vásárló áru átvételének napján kezdődik. Ha az számlán, szállítólevélen vagy az Online Áruházban törvény szerint eltérő jótállási időszak nincs feltüntetve, az eladó 24 hónapos jótállást biztosít a vásárló áru átvételének napjától kezdődően. A jótállási időszakba nem számít bele az a időszak, amely a hibákért való felelősség érvényesítésétől kezdődően tart, egészen addig, amíg a vásárlónak a javítás befejezése után kötelező átvennie az árut. Ha az árut kicserélik, új jótállási időszak kezdődik az új áru kézbesítésének pillanatában.

4. A JÓTÁLLÁS ÉRVÉNYESÍTÉSÉNEK LEHETETLENSÉGE

A jótállás nem alkalmazható, és nem érvényesíthető az alábbi esetekben:

  • a jótállási időszak lejártát követően;
  • a normál használatból adódó kopás és elhasználódás;
  • mechanikai sérülés, nem megfelelő telepítés, nem megfelelő kezelés vagy üzemeltetés, vagy a normál karbantartás elhanyagolása;
  • az áru olyan használata vagy karbantartása, amely ellentétes a "Hogyan ápoljuk a nemesfémekből készült érméket és érmeket" és a "Hogyan ápoljuk a nemesfémekből készült medálokat" dokumentumokban foglaltakra, amelyek a Vásárlói Támogatás szekciójában találhatók az eladóaurumpro.cz weboldalán;
  • az alacsonyabb áron eladott áruk esetében a jótállás nem vonatkozik azokra a hibákra, amelyekre az alacsonyabb ár miatt nem vonatkozik a jótállás;
  • használt áruk esetében az eladó nem felelős azokért a hibákért, amelyek megfelelnek az áru használatának vagy kopásának fokozatának, amelyet az átvételkor a vásárló észlelt;
  • ha a vásárló által biztosított tételeket az áru gyártása során a szerződésnek megfelelően használták, az eladó nem felelős az áru hibáiért, amelyek ezen tételek használatából adódnak, kivéve, ha az eladó, a szakmai gondosság ellenére, nem tudta volna felfedezni ezen tételek alkalmatlanságát az áru gyártására, vagy nem tájékoztatta erről a vásárlót, de a vásárló ragaszkodott azok használatához;
  • Az eladó nem felelős az áru hibáiért, amelyekről a vásárló már a szerződéskötéskor tudott, vagy amelyeket a szerződéskötés körülményei alapján tudnia kellett volna, kivéve, ha a hibák olyan jellemzőkre vonatkoznak, amelyeknek az árunak meg kellett volna felelnie a szerződés szerint.

5. PÓRÁSOLÁS BEJELENTÉSE ÉS KEZELÉSE

  1. Fogyasztói vásárló

    A fogyasztói vásárlónak a panaszos árut saját költségén és kockázatára kell eljuttatnia az eladó bármely telephelyére, lehetőség szerint az eladó székhelyére. Az eladó ajánlja, hogy a panasszal érintett áruhoz mellékelje a tartozékokat is, és ha lehetséges, az eredeti vagy pótcsomagolásban. Az eladó azt is javasolja, hogy a garanciajegyet, szállítólevelet vagy számlát is mellékelje az áruval, hogy felgyorsítsa a panaszkezelési folyamatot. A vásárló mindig köteles bizonyítani, hogy az árut az eladótól vásárolta. Az eladó, vagy az eladó által felhatalmazott alkalmazott azonnal dönt a panaszról, vagy bonyolult esetekben három munkanapon belül. Ez az időszak nem tartalmazza a hiba szakértői értékeléséhez szükséges ésszerű időt, az áru vagy szolgáltatás típusától függően. Az alkalmazott egy dokumentumot készít a fogyasztói vásárlónak, amelyben igazolja a panasz átvételét, és amely tartalmazza a hiba leírását, a panasz kezelésének módját és határidejét. A panaszoknak, beleértve a hibák kijavítását, legkésőbb 30 naptári napon belül meg kell oldódniuk, kivéve, ha a fogyasztói vásárlóval hosszabb időszakban állapodtak meg. A 30 napos határidő a panasz fogyasztói vásárló általi benyújtását követő napon kezdődik. Ezen időszak után a fogyasztó ugyanazokkal a jogokkal rendelkezik, mintha a hiba nem lenne orvosolható.

    A panasz rendezése után a vásárló egy példányt kap a Panaszbejegyzésről, amely tartalmazza, hogyan történt a panasz rendezése. A vásárló a cserélt áruval kapcsolatos további panaszokat ezen dokumentum alapján nyújthatja be.

    Ha a bejelentett hiba értékelése alapján az eladó megállapítja, hogy a panasz alaptalan, akkor erről a tényről haladéktalanul, de legkésőbb a panasz benyújtásától számított 30 napon belül tájékoztatja a fogyasztót. Ha a panasz alaptalannak bizonyul, ezt a tényt a Panaszbejegyzésben rögzíteni kell.

    Indokolt panasz esetén a fogyasztói vásárló jogosult a hibák miatt felmerült, jogai érvényesítésével kapcsolatos szükséges költségek megtérítésére. A fogyasztói vásárló egyes hibák miatti igényei attól függnek, hogy a bejelentett hiba eltávolítható-e.

    1. Eltávolítható hibák

      Ha a hiba eltávolítható, a vásárlónak joga van ahhoz, hogy a hibát díjmentesen, időben és megfelelő módon eltávolítsák, és az eladó köteles a hibát haladéktalanul orvosolni. Ha ez nem lehetséges, mivel a hiba természeténél fogva eltávolítható lenne, de más okokból nem orvosolható, a vásárló kérheti az áru cseréjét, vagy ha a hiba csak az áru egy részét érinti, akkor annak a résznek a cseréjét. Ha ez sem lehetséges, a vásárló kérhet ésszerű árengedményt az áru árából, vagy elállhat a szerződéstől. A vásárlónak joga van az áru cseréjére, vagy a szerződés felbontására eltávolítható hibák esetén is, de ha a hiba javítása után ismételten előfordul, vagy több hiba is felmerül, és ennek következtében az áru megfelelő használata nem lehetséges, akkor is jogosult elállni a szerződéstől. A magasabb hibásodás esetei közé tartozik 3. az ugyanazon típusú indokolt és elismert panasz, vagy 4. más típusú, indokolt és elismert panasz.

    2. Kijavítatlan hibák:

      Ha a hiba nem eltávolítható, és megakadályozza az áru hibátlan áruként történő megfelelő használatát, a vásárlónak joga van az áru cseréjére vagy a szerződés felbontására. Ha a hiba kijavíthatatlan, de nem akadályozza az áru megfelelő használatát, és a vásárló fogyasztó, és nem kéri a csere lehetőségét, jogosult ésszerű árengedményre az áru árából, vagy elállhat a szerződéstől.

  2. Vásárló vállalkozó

    A vásárló, aki vállalkozó, köteles a hibákat a lehető leghamarabb, igazolható módon, a felfedezésüket követően bejelenteni az eladónak. A vásárlónak saját költségén és kockázatára kell az árut a panasszal az eladó bármely telephelyére, lehetőleg az eladó székhelyére szállítania. A vásárlónak kötelessége az árut panasszal együtt, a tartozékokkal és lehetőség szerint az eredeti vagy helyettesítő csomagolásban átadni. Az eladó továbbá azt javasolja, hogy a garanciajegyet, szállítólevelet vagy számlát is mellékeljék az áruval a panaszkezelési folyamat gyorsítása érdekében. A vásárlónak minden esetben kötelessége bizonyítani, hogy az árut az eladótól vásárolta. A panaszkezelő dolgozó értékeli a bejelentett hibát, és dönt a panasz érvényességéről, valamint annak minősítéséről, hogy az anyagi vagy nem anyagi szerződésszegést jelent-e. Ha lehetséges, azonnal, egyébként a hiba súlyosságától és mértékétől függően indokolt időn belül döntést hoz. Az eladó dolgozója a panasz bejegyzését tartalmazó okiratot készít a vásárlóval, amelyben leírja a bejelentett hibát, valamint a panasz kezelésének módját és határidejét. Ha a bejelentett hiba értékelése alapján az eladó megállapítja, hogy a panasz nem indokolt, akkor erről a vásárlót haladéktalanul értesíti, de legkésőbb a panasz benyújtásától számított 30 napon belül. Ha a panasz alaptalannak bizonyul, ezt a tényt a Panaszbejegyzésben rögzíteni kell .A vállalkozó vásárló egyes hibák miatti igényei attól függenek, hogy a hibás áru kiszállítása anyagi vagy nem anyagi szerződésszegést jelentett-e.

    1. Anyagi szerződésszegés

      A szerződést anyagilag akkor szegik meg, ha az áruk olyan hibákkal rendelkeznek, amelyeket nem lehet eltávolítani, vagy ha számos hiba van, amelyek megakadályozzák azok megfelelő használatát. Ilyen esetben a vállalkozó vásárló a következőket kérheti:

      1. a hibák eltávolítását a hibás áruk cseréjével, a hiányzó áruk szállításával, illetve jogi hibák eltávolításával,
      2. a hibák eltávolítását az áru javításával, amennyiben a hibák javíthatók,
      3. ésszerű árengedményt kérhet az áru vételárából, vagy
      4. elállhat a szerződéstől.

      A vállalkozó vevő csak akkor választhat a fenti igények közül, ha ezt a hibabejelentésben, a panasz benyújtásakor vagy a bejelentéstől számított 2 napon belül megteszi. A vállalkozó vevő az eladó hozzájárulása nélkül nem módosíthatja választását. Ha a vállalkozó vevő a fenti határidőn belül nem választja ki az igényét, akkor az áru hibájából eredő igényei a kisebb szerződésszegés esetéhez hasonlóan érvényesek.

    2. Kisebb szerződésszegés

      A vállalkozó vásárló csak akkor választhat az előzőekben felsorolt igények közül, ha ezt a panasz benyújtásakor, vagy legkésőbb 2 napon belül megteszi. A vállalkozó vásárló nem változtathatja meg a választását az eladó beleegyezése nélkül. Ha a vállalkozó vásárló nem teszi meg a választását a fenti határidőn belül, akkor a hiba miatt felmerült igényei a szerződés kisebb mértékű megszegése esetén érvényesülnek:

      1. Követelheti a hiányzó áruk szállítását és más hibák eltávolítását, vagy
      2. árengedményt kérhet a vásárlás árából.

      Az eladó köteles orvosolni a többi hibát saját belátása szerint az áru javításával vagy cseréjével. A hibák orvoslásához ésszerű határidő 30 naptári nap. Indokolt esetekben az eladó más határidőt is megállapíthat. Ha a vállalkozó vásárló nem értesíti az eladót a határidővel kapcsolatos véleményéről haladéktalanul, akkor azt úgy kell tekinteni, mintha az elfogadásra került volna. Ha az eladó a fent említett határidőn belül (vagy a fentieknek megfelelően meghatározott határidőn belül) nem orvosolja a hibákat, a vállalkozó vásárló kérhet árengedményt az áru vételárából vagy elállhat a szerződéstől. A vállalkozó vásárló elállhat a szerződéstől csak akkor, ha az eladóval közli szándékát a hiba orvoslására megállapított határidő előtt, vagy ésszerű időn belül eláll a szerződéstől. A vállalkozó vásárló nem változtathatja meg ezt a választást az eladó beleegyezése nélkül.

      A vállalkozó vásárló nem állhat el a szerződéstől, ha nem értesíti az eladót időben a hibákról. A szerződéstől való elállás nem történhet meg, ha a vállalkozó vásárló nem képes visszajuttatni az árut abban az állapotban, amelyben azt átvette, kivéve, ha az áru állapotában bekövetkezett változást nem a vásárló cselekedetei vagy mulasztásai okozták, vagy ha az áru állapotának változása a hibák felderítésére végzett rendes vizsgálat következménye.

      Ha a visszaküldött áruk értéke csökkent (részleges használat vagy elhasználódás miatt), a vállalkozó vásárló köteles megtéríteni az eladónak azt az összeget, amellyel az eladó a termékek használatából nyert. Ebben az esetben az eladó jogosult a termékek elhasználódása vagy fogyasztása miatti érték csökkentését beszámítani a vásárló vételár visszatérítési igényébe. A vételárat a vásárlónak tehát az elhasználódás vagy fogyasztás értékének csökkentett összegével fizetik vissza.

      A fogyasztóvédelemről szóló 634/1992 Coll. törvény betartásának ellenőrzését a Cseh Kereskedelmi Felügyelet (www.coi.cz), azonosító szám: 00020869, székhelye: Praha 2, Štěpánská, 567/15, 120 00 posta, látja el, amely a fogyasztói jogviták peren kívüli rendezésére is jogosult a Vásárlási Szerződésből eredő ügyekben.

6. Reklamációk a szállítás során sérült árukkal kapcsolatban

Amennyiben a vásárló sérült csomagot kap, amelyen látható a sérülés, a vásárlónak joga van megtagadni a csomag átvételét, és fel kell tüntetni a sérülés okát a csomagoláson. Ha a vásárló mégis elfogadja a csomagot, vagy a csomagolás eltávolítása után észleli a termék sérülését, javasoljuk, hogy a vásárló, annak érdekében, hogy elkerülje a reklamáció elutasítását a Eladó részéről, haladéktalanul értesítse a szállítót a sérülésről, legkésőbb a termék átvételétől számított 3 munkanapon belül, és készítsen egy jegyzőkönyvet a sérült áru állapotáról. A sérült áruval kapcsolatos írásbeli jegyzőkönyv és a szállító vizsgálatának eredménye alapján az Eladó dönt a reklamáció érvényességéről. Ha a vásárló késlekedik a szállítónak történő bejelentéssel a szállítás során sérült áruval kapcsolatban, akkor minden jogát elveszíti, amelyet a Eladóval szemben érvényesíthetett volna.